Kawa-taka zła jak ją malują?

Kawa-taka zła jak ją malują?


Wydawać się może, że istnieją dwa typy ludzi. Pierwsi to kawosze, którzy budzą się rano, otwierają oczy i mają tylko jedno marzenie- napić się filiżanki czarnej kawy na pobudzenie. Drugi typ to sceptycy, którzy unikają jej za wszelką cenę, bo naczytali się, że jest niedobra, szkodliwa i ogólnie blee? 😯 Jak myślisz jakim typem Ty jesteś? Ja zdecydowanie pierwszym 😉 Mała czarna demonizowana jest już od lat. Do tej pory sądzono, że złośliwy napój powoduje niedobór magnezu, choroby serca, nadżerki błony śluzowej żołądka, zaburza spokojny sen czy odwadnia. Mimo takich doniesień około 90% Polaków sięga po ten trunek. Czy świadomie narażamy się na zdrowotne konsekwencje? A może kawa nie jest taka zła jak ją malują? 😯 

Zastanówmy się ile tych oskarżeń wynika z doniesień wiarygodnych badań, a które związane są z domyśleniami lub osądami za którymi nie stoją żadne dowody naukowe.

Kawa a niedobór magnezu

Masz niedobór magnezu, bo pijesz kawę! Taki zarzut pod kątem małej czarnej często jest podnoszony, ale czy słusznie? Sprawdźmy! Filiżanka kawy o pojemności 200 ml dostarcza około 8 mg magnezu, z kolei małe espresso 48 mg. Jest to porównywalne z zjedzeniem 30g orzechów laskowych lub 30g gorzkiej czekolady. Zapotrzebowanie na magnez u dorosłych kobiet to 320 mg, a u mężczyzn 420 mg magnezu na dobę. Może więc się wydawać, że 48 mg magnezu z espresso nie robią różnicy prawda? Weź jednak pod uwagę, że kawa często jest wypijana częściej niż raz dziennie, dlatego znaczenie magnezu z niej pozyskanego wzrasta. Wtedy zaczyna się zabawa8-) , bo okazuję się, że u kawoszy trunek ten dostarcza całkiem sporo magnezu. Na dowód tego można przytoczyć badanie Saito i wsp. [1] wykazujące, że konsumpcja czarnej kawy w okresie dwutygodniowym przyczyniła się do wzrostu poziomu magnezu we krwi uczestników badania. Myślę, że możemy spokojnie wyciągnąć wnioski, że kawa stanowi dość istotne źródło magnezu w naszej codziennej diecie.

Kawa a choroby serca

Oj tak ten zarzut na pewno też Ci jest znany. Oskarżenia o nadciśnienie, arytmię, zawał nie stawia kawy w dobrym świetle.  Według przeglądu badań przeprowadzonego przez Steffen M. nie ma dowodów na to, że kawa istotnie wpływa na  rozwój nadciśnienia tętniczego [2]. Jeśli chodzi natomiast o ryzyko udaru bądź zawału serca wśród kawoszy to przegląd badań dotyczących tej zależności wskazał, że ryzyko to jest mniejsze u osób spożywających od 3-5 kaw.  U osób pijących jej więcej nie wykazano zwiększonej częstotliwości zawału serca czy udaru mózgu. [3] Zarzuty te są jednak prawdziwe w stosunku do osób, które nie piją kawy regularnie. U nich sporadyczne wypicie tego trunku zwiększa 2x ryzyko zawału i udaru niedokrwiennego mózgu. U osób, które piją ją regularnie takie reakcje nie zachodzą. [4]

Kawa a cukrzyca typu 2

Co ciekawe udowodniono, że picie kawy zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2.  Im więcej kaw uczestnicy badania wypijali dziennie tym rzadziej chorowali. Dzięki małej czarnej ryzyko maleje od około 20-50% w zależności od ilości wypitych kaw i rodzaju badania. Jeśli chcesz, żeby kawa spełniała swoje prewencyjne działanie w tym aspekcie potrzebujesz wypić co najmniej 3 kawy dziennie! Autorzy badań nie podawali jednak rodzaju pitej kawy oraz czasu po jakim jej korzystne działanie miało znaczenie. [5]

Kawa a choroba Parkinsona/choroba Alzheimera

Analiza badań naukowych wskazała na pozytywną zależność między piciem 3 kaw dziennie, a zmniejszeniem ryzyka choroby Parkinsona. Uważa się, że wśród kawoszy prawdopodobieństwo to maleje o 30%. Spożycie większych ilości czarnego trunku nie daje jednak lepszych rezultatów. [6] Podobnie sprawa wygląda jeśli chodzi o chorobę Alzheimera. Wykazano, że spożycie kawy prawdopodobnie zmniejsza ryzyko tej choroby.[7]

Co na to IŻIŻ?

Pozytywne aspekty wynikające z picia kawy zauważyli również naukowcy Instytutu Żywności i Żywienia, ponieważ umieścili ją w nowej Piramidzie Żywienia. Podkreślają oni, że można spokojnie wypijać około 3 filiżanek kaw dziennie, aby cieszyć się jej pozytywnym wpływem na organizm.

Jasną sprawą jest to, że mowa tu o kawie bez cukru oraz mleka, ponieważ zwiększają one kaloryczność trunku. Dodatkowo spożycie kawy często wiąże się z konsumpcją „czegoś słodkiego” co również niekorzystnie wpływa na sylwetkę oraz stan Naszego organizmu. 😥

Pewnie spotykasz się jeszcze z wieloma mitami na temat kawy. Wystarczy poczytać troszkę fora internetowe, aby dowiedzieć się wielu ‘sensacyjnych’ doniesień. Myślę, że po przeczytaniu tego wpisu zastanowisz się dwa razy komu wierzyć plotkom czy badaniom naukowym.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej zachęcam do przeczytania książki Katarzyny Świątkowskiej „Mity medyczne, które mogą zabić” tam problem kawy jest szeroko omówiony.

[1] Saito M., Nemoto T., Coffee Consumption and Cystatin-C-Based Estimated Glomerular Filtration Rates in Healthy Young Adults: Results of a Clinical Trial, Journal of Nutrition and Metabolism, Volume 2011, s 7.

[2] Steffen M., The effect of coffee consumption on blood pressure and the development of hypertension: a systematic review and meta-analysis. J.Hypertens 2012 Dec;30(12):2245-54

[3] Ming Ding, Long-Term Coffee Consumption and Risk of Cardiovascular Disease: A Systematic Review and a Dose-Response Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies., Circulation. 2014 Feb 11; 129(6): 643–659.

[4] Selb Semerl J., Coffee and alcohol consumption as triggering factors for sudden cardiac death: case-crossover study. Croat Med J. 2004

[5] Wierzejska R., Jarosz M., Picie kawy a ryzyko cukrzycy typu 2. Optymistyczne doniesienia naukowe. PRZEGL EPIDEMIOL 2012; 66: 509 – 512

[6] Hui Qi, Dose–response meta-analysis on coffee, tea and caffeine consumption with risk of Parkinson’s disease., Geriatr Gerontol Int 2014; 14: 430–439.

[7] Maia L., Does caffeine intake protect from Alzheimer’s disease?, European Journal of Neurology, Volume 9, Issue 4 July 2002 Pages 377–382

Oceń artykuł
% [Razem: 0 Śr: 0]

Dodaj komentarz

Staramy się redukować spam. Zobacz jak przetwarzane są Twoje dane.

Nowość ! Diety Online.Sprawdź
+