Ksylitol – warto stosować?

Ksylitol – warto stosować?


O słodzikach oraz ich bezpieczeństwie dyskutują dzisiaj wszyscy. Często pacjenci pytają czy mogą stosować słodzik jako zamiennik tradycyjnego cukru? Sam/a pewnie zastanawiasz się czy słodziki są zdrowe, jakie korzyści wynikają z ich stosowania oraz czy mogą stanowić zagrożenie dla organizmu człowieka? Koniecznie skończ z domyśleniami i zapoznaj się z faktami 😎 Oczywiście warto wiedzieć, że pod pojęciem słodzik wiele osób ma na myśli inną substancję słodzącą. Dzisiaj postaram się troszkę rozjaśnić ten temat, a na pierwszy ogień wezmę słodzik często stosowany przez osoby na diecie, czyli ksylitol.

Ksylitol – poznajmy się!

Początki kariery ksylitolu sięgają II wojny światowej, kiedy to Finowie cierpieli na niedobór tradycyjnego cukru, dlatego szukając alternatywy dla tej substancji rozpoczęli produkcję niskokalorycznego odpowiednika z kory brzozowej. Należy on do grupy pięciowęglowych wielowodorotlenowych alkoholi cukrowych nazywanych poliolami. Ksylitol naturalnie występuję również w malinach, truskawkach, kalafiorze, owocach jagodowych, sałacie itd. Znalazł on szerokie zastosowanie w przemyśle spożywczym, dlatego traktowany jest jako substancja dodatkowa i oznaczony na etykiecie symbolem E967. Zadanie na dziś: następnym razem na zakupach sprawdź czy produkty przez Ciebie wybrane zawierają ten związek w składzie. 🙂

Ksylitol a sacharoza

Jak myślisz jakie są cechy idealnego słodzika? Oczywiście powinien być tak samo słodki jak cukier tradycyjny przy jednocześnie mniejszej kaloryczności prawda? Takie warunki spełnia nasz dzisiejszy bohater. 😎 W smaku jest porównywalny do sacharozy, ale dostarcza 40% mniej kalorii w stosunku do tradycyjnego odpowiednika (sacharoza 4kcal/g, ksylitol 2,4kcal/g)!

Ksylitol dla diabetyków

Słodzik ma 9x mniejszy indeks glikemiczny od sacharozy, dlatego nie podnosi gwałtownie poziomu glukozy we krwi. Dodatkowo jest metabolizowany bez udziału insuliny, dlatego zaleca się go osobom cierpiącym na cukrzycę [1].

Cukier walczący z próchnicą

Dramat! Tak można nazwać stan uzębienia Polaków. Myślisz, że przesadzam? Niestety nawet mieszkańcy Rumunii mają więcej swoich zębów stałych niż Polacy? Widać jesteśmy z higieną jamy ustnej na bakier… Co to ma wspólnego z naszym dzisiejszym bohaterem? Sprawa ma się następująco: ksylitol jest słabo metabolizowany przez bakterie znajdujące się w jamie ustnej, dzięki czemu nie zakwasza środowiska i zmniejsza ryzyko próchnicy. Dodatkowo wykazano, że zapobiega rozwojowi bakterii Streptococcus mutans przyczyniającej się do niszczenia zębów. Jego właściwości bakteriostatyczne wykorzystuje się poprzez dodawanie ksylitolu jako składnika gum do żucia [2]. Ciekawa sprawa prawda? Bezsprzecznie nadszedł czas, aby zmienić krępujące statystyki! 🙄

Lek na zapalenie ucha środkowego u dzieci

Każdy rodzic wie, że zapalenie ucha środkowego u dziecka to nie bajka. 🙁  Ponad połowa dzieci w wieku do 3 lat ma to już za sobą. Infekcja może objawiać się wysoką gorączką (nawet do 40 st.C), wymiotami oraz biegunkami co obniża jakość życia nie tylko samego chorego, ale również zestresowanych rodziców. Co istotne udowodniono, że ksylitol zmniejsza o około 40% częstość zakażeń ucha środkowego u dzieci. Najmniejsze ryzyko zakażenia występuję u dzieci spożywających gumy do żucia z ksylitolem w składzie [3].

Bezpieczeństwo słodzika

Skoro wypunktowałam zalety naszego słodzika to zadajmy teraz najważniejsze pytanie odnośnie zagrożeń wynikających z jego stosowania. Prawo nie reguluje maksymalnej dawki ksylitolu, która jest bezpieczna do spożycia. Producenci żywności stosują zasadę quantum satis, czyli wykorzystywania najmniejszej ilości, która potrzebna jest do uzyskania oczekiwanego efektu technologicznego. Ksylitol uważany jest za substancję słodzącą bezpieczną do stosowania zarówno przez dzieci, jak i dorosłych. Pamiętajmy jednak, że na opakowaniu produktu spożywczego musi znajdować się ostrzeżenie odnośnie możliwego przeczyszczającego działania ksylitolu przy spożyciu nadmiernych dawek (powyżej 40g/dobę).

Ksylitolowe wypieki

Ważna informacja dla fanów ksylitolowych wypieków jest taka, że można go śmiało dodawać do wypieków, ponieważ jest stabilny w wysokich temperaturach.

Podsumowując wydaje się, że ksylitol jest dobrą alternatywą dla sacharozy szczególnie dla diabetyków i osób na diecie odchudzającej, ale tak jak każda substancja słodząca powinien być spożywany z umiarem.

Mam nadzieję, że od dzisiaj ksylitol nie będzie dla Ciebie obcą substancją słodzącą. Jeśli jednak masz jakieś pytania to zachęcam do kontaktu. 😉

[1] Grembecka M.: Sugar alcohols – their role in the modern world of sweeteners – a review. Eur. Food Res. Technol., 2015; 241: 1-14.

[2] Deshpande A., Jadad A. R. (2008) The impact of polyol-containing chewing gums on dental caries: a systematic review of original randomized controlled trials and observational studies. J Am Dent Assoc, 139: 1602-1614.

[3] Kowalowski P., Kowalowska M., Stanowska K., Burczyk J. (2004) Postępy Fitoterapii 1: 4-9. Naturalne środki słodzące w świetle dopuszczalności ich spożycia w Polsce i krajach Unii Europejskiej.

Oceń artykuł
% [Razem: 0 Śr: 0]

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nowość ! Diety Online.Sprawdź
+