Nasiona chia – tajemniczy składnik diety?

Nasiona chia – tajemniczy składnik diety?


Nie ulega wątpliwości, że nasiona chia przebojem wdarły się do naszej kuchni i cieszą się coraz to większą popularnością. Z tego też powodu kwestią czasu było to, kiedy przyjrzymy się im dokładnie na tym blogu i ocenimy ich rzeczywistą wartość. Powszechnie uważa się, że nasiona chia stanowią istotny składnik diety i korzystnie wpływają na stan zdrowia człowieka. Ciekawa jestem co Ty o nich sądzisz? Osobiście zgadzam się z tą opinią, a co więcej w mojej ocenie nasiona chia to najwyższej klasy celebryci wśród zdrowych produktów spożywczych. Nie bez kozery należą do grupy tzn. superfoods, podobnie jak spirulina o której pisałam TUTAJ. Dzisiaj opowiem Ci z czego wynika moje pozytywne zdanie na ich temat oraz przytoczę badania naukowe na poparcie moich słów. 😎 

Z dalekich ziem pochodzisz

Roślina Szałwia Hiszpańska (Salvia hispanica L.) uprawiana była w czasach Azteków ze względu na bardzo cenne nasiona oleiste, które z niej pozyskiwano. Stanowiła jeden z najważniejszych elementów diety tamtejszej ludności, ponieważ zbawiennie wpływała na zdrowie oraz sprawność psychiczną mieszkańców. Pochodzi ona z Meksyku i Gwatemali, ale obecnie oprócz wymienionych jednymi z największych jej producentów są Australia, Meksyk oraz Argentyna. Jej sława sięga daleko poza wymienione kraje i nie ominęła również Polski. Na rynek europejski nasiona chia zostały wprowadzone wraz z pojawieniem się Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego umożliwiającego handel nową żywnością. Bezsprzecznie można powiedzieć, że ogarnęło nas absolutne szaleństwo na punkcie tych małych ziarenek.  😉

Pokaż kotku co masz w środku!

Dość już wychwalania czas na konkrety. Sprawdźmy co spowodowało, że nasiona chia zrobiły w ostatnim czasie taką furorę. Tabela poniżej przedstawia wartość odżywczą w 100g produktu.

Nasiona chia składają się z 15-25% białka, 25-40% tłuszczu i 26-41% węglowodanów. Najważniejsze jest jednak to, że 60% ich tłuszczu stanowią kwasy tłuszczowe omega-3, a 20% kwasy tłuszczowe omega-6! Ziarna chia zawierają największą ilość kwasu α-linolowego (roślinne źródło kwasów omega-3) w porównaniu z innymi znanymi produktami roślinnymi! Z kwasu α-linolowego organizm może syntezować kwasy EPA i DHA. Stosunek kwasów omega-3 do omega-6 w nasionach Szałwii Hiszpańskiej jest bardzo korzystny. Niepozorne ziarenka, a jednak robią robotę! 😎 Nie można zapomnieć również o węglowodanach, których jest około 25-40%. Z tego wszystkiego co należy zapamiętać? Warto żebyś łączył ziarna chia z dużą zawartością kwasów tłuszczowych omega-3.

Nasiona chia a stan zdrowia

Skoro już wiemy, że spożycie małych ziarenek chia dostarcza do organizmu znacznych ilości kwasów omega-3 to teraz czas dowiedzieć się co nam to daje. Najprościej będzie mi przedstawić badania naukowe potwierdzające ich prozdrowotne właściwości w tym aspekcie. W badaniu Appel i wsp. zaobserwowano, że przyjmowanie kwasów omega-3 w ilości większej niż 3g/d sprzyja normalizacji ciśnienia krwi u osób z nieleczonym nadciśnieniem. [2] Z kolei Dyerberg i wsp. dowiedli, że kwasy omega-3 poprawiają profil lipidowy i obniżają ryzyko zgonu z przyczyn związanych z sercem.

Właściwie to zapamiętaj z tego to, że nasiona chia ze względu na bogactwo kwasów omega-3 stanowią ważny element w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych 😛

Nasiona chia a cukrzyca

Co więcej Vuksan i wsp. badali zależność między spożyciem pieczywa z dodatkiem ziaren chia a glikemią poposiłkową osób je spożywających. Okazało się, że niezależnie od dawki spożycia nasion osiągano efekt hipoglikemizujący. [3] Pojawiły się również badania, które donoszą, że duża zawartość kwasu α- linolowego występującego w nasionach chia obniżą ryzyko rozwoju insulinooporności.

Znaczące źródło antyoksydantów w diecie

Stres oksydacyjny w organizmie człowieka może być przyczyną:

  • uszkodzeń DNA,
  • nasilenia procesów starzenia,
  • rozwoju nowotworów,
  • przyczynia się do rozwoju chorób Parkinsona, Alzheimera,
  • zaćmy
  • obniżenia odporności organizmu

Nasiona Szałwii Hiszpańskiej dostarczają dużych pokładów przeciwutleniaczy, które niwelują stres oksydacyjny w organizmie, dzięki czemu zmniejszają ryzyko wyżej wymienionych chorób. Jesz i nie martwisz się o zdrowie – to lubię! 🙂

Przeciwdepresyjne nasionka

W okresie przesilenia wiosennego depresja to słowo, które często pojawia się na naszych ustach. Ogólne samopoczucie łagodnie mówiąc nie jest najlepsze. Nie martw się jednak! Badania donoszą, że dieta bogata w kwasy omega-3 (tak, tak ziarna chia je mają) zmniejsza ryzyko demencji (np. napadowej w czasie sesji 😛 ) oraz może być wykorzystywana w leczeniu napadów lęku oraz depresji. Po co się smucić lepiej zjeść deser z ziarenkami i brać z życia pełnymi garściami 😉

Proste i przyjemne odchudzanie?

Niestety nie mam dobrych informacji, ponieważ nie pojawiły się jeszcze badania, które jednoznacznie mogłyby wskazać, że Szałwia Hiszpańska wpływa na spadek masy ciała. 🙁 Nieman i wsp. sprawdzili jaki wpływ na masę ciała u osób dorosłych miało regularne spożywanie nasion chia przez 12 tygodni. [4] Niestety nie zauważyli oni pozytywnego wpływu nasion na masę ciała badanych. Masz babo placek! Też nad tym ubolewam uwierz mi! Kolejny raz okazało się, że cudów nie ma i zmiana nawyków żywieniowych jest nieunikniona 🙄

Towarzysze diety bezglutenowej

Nasiona chia nie zawierają glutenu, dlatego śmiało mogą być spożywane przez osoby na diecie bezglutenowej. Co więcej ze względu na zawartość kwasu α-linolowego, egzogennych białek, błonnika pokarmowego oraz przeciwutleniaczy powinny być zalecane w diecie osób cierpiących na celiakię.

Na koniec nie może zabraknąć przepisu na pudding chia robiący ostatnio oszałamiająca karierę w internecie. 😎

Niesamowity Pudding Chia

Składniki na 3-4 porcje :

  • Mleko kokosowe 400 ml
  • ¼ szklanki ziaren chia
  • 1 łyżka syropu klonowego
  • Szklanka malin
  • Opcjonalnie: dodaj 2 łyżki wiórek kokosowych

Przygotowanie:

Dokładnie wymieszać mleko kokosowe, syrop klonowy z nasionami chia i opcjonalnie z wiórkami kokosowymi. Następnie gotową masę należy odstawić do lodówki na noc. Rano wlać do miseczek i dodać świeże owoce.

Bon appétit! 😀

Ciekawa jestem czy również TY podążasz za obecnymi trendami i spożywasz nasiona chia oraz co o nich sądzisz?

Zapraszam do dyskusji w komentarzach 😉

Pozdrawiam

Twój dietetyk Justyna 😛

Gdzie szukać, aby doczytać?

[1] USDA National NutrientDatabase for Standard Reference Release 28, Basic Report: 12006, Seeds, chia seeds, dried.

[2] Appel i wsp., „Does supplementation of diet with “fish oil” reduce blood pressure? A meta-analysis of controlled clinical trials”, Archives of Internal Medicine 153(12):1429-38

[3] Vuksan I wsp. “Reduction in postprandial glucose excursion and prolongation of satiety: Possible explanation of the long-term effects of whole grain Salba (Salvia Hispanica L.)”,  European journal of clinical nutrition 64(4):436-8

[4] Nieman I wsp. “Chia seed does not promote weight loss or alter disease risk factors in overweight adults”, Nutrition research 29(6):414-8

Oceń artykuł
% [Razem: 0 Śr: 0]

Podobne wpisy

Spirulina- hit czy marketingowy kit? Założę się, że z terminem superfoods spotkałeś się już wielokrotnie prawda? Trendy dietetyczne zmieniają się ostatnio jak w kalejdoskopie, a tradycyjn...

Dodaj komentarz

Staramy się redukować spam. Zobacz jak przetwarzane są Twoje dane.

Nowość ! Diety Online.Sprawdź
+