Olej kokosowy- jeść czy nie jeść?

Olej kokosowy- jeść czy nie jeść?


Zastanawiasz się pewnie o co chodzi z tym całym zamieszaniem dotyczącym oleju kokosowego? Wszyscy o nim piszą, mówią, półki sklepowe uginają się pod jego ciężarem, a Ty nadal nie wiesz skąd to zainteresowanie? A może jesteś szczęśliwym nabywcą oleju kokosowego tylko w sumie nie wiesz po co go kupiłeś? Inni mają to ja też, a co! Jeśli tak, to dzisiejszy wpis jest właśnie dla Ciebie! Zamiast poddawać się bezmyślnie modzie sprawdźmy, co badania mówią o właściwościach oleju kokosowego. 😉 

Zacznijmy od początku…

Wydawać się może, że całe zamieszanie odnośnie oleju kokosowego zaczęło się od poszukiwania najlepszego tłuszczu służącego do smażenia. Oczywiście należy podkreślić, że smażenie nie jest zalecaną obróbką termiczną, ale mimo to często jest stosowane, dlatego warto wiedzieć jakiego tłuszczu do niego użyć. Skąd masz wiedzieć jaki tłuszcz się nadaje? Już śpieszę z wyjaśnieniem. Do smażenia nadaje się tłuszcz, który ma wysoki punkt dymienia, czyli jest stabilny w wysokiej temperaturze i nie traci swoich wartości odżywczych. Zerknij na tabelę i sam się przekonaj, które tłuszcze są stabilne w wysokiej temperaturze, a które nie. Myślę, że już wiesz, dlaczego na celowniku mamy właśnie olej kokosowy? Związane jest to z tym, że jego punkt dymienia jest jednym z najwyższych.

Rodzaj tłuszczuPunkt dymienia [°C]
Masło klarowane220
Olej kokosowy220
Olej ryżowy215
Olej rzepakowy190
Masło170
Oliwa z oliwek160
Olej lniany110

Tabela przedstawia temperaturę dymienia wybranych olejów.

Rodzaje oleju kokosowego

Na półkach sklepowych możesz znaleźć dwa typy oleju kokosowego: nierafinowany (tłoczony na zimno) i rafinowany.

Olej kokosowy tłoczony na zimno

Pozyskuje się go w procesach mechanicznych bez użycia wysokich temperatur. Dzięki zastosowaniu tej metody nie traci swoich cennych właściwości odżywczych. Dodatkowo zachowuje swój naturalny kokosowy aromat, który doceniany jest przez szerokie grono konsumentów. Cechuje się niższą temperaturą dymienia w stosunku do swojego rafinowanego odpowiednika. Warto podkreślić jednak, że ten proces jest mniej wydajny, dlatego oleje tłoczone na zimno z reguły są droższe.

Olej kokosowy rafinowany

Uzyskiwany przy użyciu wysokich temperatur co wiąże się z utraceniem części składników odżywczych. Zazwyczaj tańszy od tłoczonego na zimno oraz bezzapachowy. Charakteryzuje się wyższą temperaturą dymienia, dlatego może być wykorzystywany do smażenia.

Teraz czas zweryfikować czy olej kokosowy zawierający w 93% kwasy tłuszczowe nasycone może wpływać niekorzystnie na organizm człowieka?

Wpływ oleju kokosowego na masę ciała oraz profil lipidowy

W badaniu przeprowadzonym na 40 kobietach z otyłością brzuszną w wieku 20-40 lat mającym na celu porównanie wpływu działania na organizm oleju sojowego i kokosowego po 12 tygodniach zaobserwowano, że w obu grupach wskaźnik BMI zmniejszył się, a wśród kobiet spożywających olej kokosowy dodatkowo obwód pasa uległ redukcji. Dodatkowo kobiety, które spożywały olej kokosowy miały wyższy poziom cholesterolu HDL1   Kolejne badanie wykazało również spadek obwodów pasa, ale jedynie wśród mężczyzn w nim uczestniczących. Nie wykazano wpływu na poziom cholesterolu. 2 Następne badanie donosi, że po spożyciu oleju kokosowego masa ciała zmalała podobnie jak poziom trójglicerydów czy VLDL-cholesterolu.3 Warto jednak podkreślić, że badania w większości nie były randomizowane oraz ich czas trwania był krótki co sugeruje ostrożność w wyrabianiu sobie sztywnej opinii na temat oleju kokosowego.

Olej kokosowy lekarstwem na raka?

Badano również wpływ spożycia oleju kokosowego na jakość życia kobiet podczas chemioterapii w zaawansowanym stadium nowotworu piersi. Dostrzeżono, że kobiety spożywające olej kokosowy wyzyskały lepsze wyniki jeśli chodzi o występowanie skutków ubocznych leczenia oraz były w lepszej kondycji psychicznej niż osoby z grupy kontrolnej.4  Doniesienia te stanowią podstawę do dalszych badań na temat wpływu oleju kokosowego na leczenie osób z nowotworami.

Olej kokosowy a odporność

Udowodniono działanie przeciwwirusowe (Wirus Epsteina-Barra, wirus grypy,  HTLV, wirus zapalenia wątroby typu C i wirusa cytomegalii)5, przeciwbakteryjne (Aeruginosa, E. coli, P.vulgaris, B. subtilis i C. albicans)6 oraz przeciwgrzybicze (Candida)6 oleju kokosowego. Ma on również szerokie zastosowanie w kosmetyce.

Podsumowując można stwierdzić, że pojawiają się badania sugerujące pozytywny wpływ oleju kokosowego na organizm człowieka lecz często nie są zaślepione oraz randomizowane co nie pozwala 100% wierzyć ich wnioskom. Mam nadzieję, że temat ten będzie szerzej badany w przyszłości. 😎

PS: Zachęcam do posłuchania piosenki wpisującej się w temat naszych dzisiejszych rozważeń – sama śpiewam ją już tydzień 😛

1.Assunção, M.L., Ferreira, H.S., dos Santos, A.F., Cabral, C.R.  and  Florêncio, T.M.M.T. (2009) Effects of Dietary Coconut Oil on the Biochemical and Anthropometric Profiles of Women Presenting Abdominal Obesity. Lipids, 44, 593- 601

2.Liau, K.M., Lee, Y.Y., Chen, C.K. and Rasool, A.H. G. (2011) An Open-Label Pilot Study to Assess the Efficacy and Safety of Virgin Coconut Oil in Reducing Visceral Adiposity. International Scholarly Research Notices Pharmacology, 2011, 1-7.

3.Cox, C., Mann, J., Sutherland, W. and Chiisholm, A. (1995) Effects of Coconut Oil, Butter, and Safflower Oil on Lipids and Lipoproteins in Persons with Moderately Elevated Cholesterol  Levels. The  Journal  of  Lipid  Research,36, 1787-1795.

4.Law, K.S., Azman,  N.,  Omar,  E.A.,  Musa, M.Y.,  Yusoff,  N.M., Sulaiman,  S.A.  and  Hussain,  N.H.N.  (2014)  The  Effects of Virgin Coconut Oil (VCO) as Supplementation on Quality of Life (QOL) among Breast Cancer Patients. Lipids in Health and Disease, 13, 139.

5.DebMandal M., Mandal S., Asian Pac. J. Trop. Med., 4(3), 241-247 (2011).

6.Oyi A.R., Onaolapo J.A., et. al., Res. J. Appl. Sci. Eng. Technol., 2(2), 133-137 (2010).

7.Ogbolu D.O., Oni A.A., et. al., J. Med. Food, 10(2), 384-387 (2007).

Oceń artykuł
% [Razem: 0 Śr: 0]

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nowość ! Diety Online.Sprawdź
+