Popraw sobie nastrój dietą!

Popraw sobie nastrój dietą!


Każdy z nas ma czasami kiepski nastrój! Szczególnie teraz kiedy żyjemy w wiecznym mroku, brak nam słońca i wysokich temperatur. Niestety wielu z moich podopiecznych skarży się na pogorszenie nastroju w ostatnich dniach. Jak poprawić sobie humor poprzez odpowiednie żywienie?

Szczęście to tylko gra hormonów! Jedź i popraw sobie nastrój!

Czy wiesz, że kiedy jesteś szczęśliwy w Twoim mózgu zwiększa się zawartość neurohormonu dopaminy? Czynnik ten wytwarzany jest w neuronach dopaminergicznych z tyrozyny. Im większa wydajność tego procesu tym myślisz pozytywniej , jesteś optymistyczniejszy oraz kreatywniejszy!

Nie zapominajmy również o sławnych endorfinach! Są to substancje, które łączą się z receptorami opioidowymi µ i wykazują działanie podobne do morfiny tj. pobudzenie, łagodzenie bólu czy poprawę nastroju.

Ostatnim czynnikiem aktywnym, który wpływa na poczucie szczęścia jest serotonina! Powstaje ona w wyniku reakcji przemian tryptofanu w obecności takich składników jak witamina B6, witamina C i magnez. Im mniej serotoniny wytwarzane jest w Twoim organizmie tym większe prawdopodobieństwo rozwoju depresji!

Chcesz być szczęśliwy? Zadbaj o odpowiedni poziom dopaminy, serotoniny i endorfin! Takie to proste!

Składniki żywności gwarantujące szczęście!

  1. Tryptofan

Tak jak już mówiliśmy z tryptofanu w procesach mających miejsce w śródmózgowiu i rdzeniu przedłużonym powstaje  dopamina. Wiesz już, że dopamina jest jednym z czynników wpływających na poprawę naszego nastroju i powstaje z tryptofanu prawda? Aby ten proces był wydajny musimy dostarczyć do naszego organizmu odpowiednie ilości tego egzogennego aminokwasu, który nie jest syntezowany w naszym organizmie. Im mniej spożywanym tryptofanu, tym mniej powstaje serotoniny i tym bardziej smutne mamy miny. W jakich produktach spożywczych znajdziesz tryptofan? Poniżej tabelka!

Zawartość tryptofanu w produktach spożywczych.

Prosta zależność przed imprezą nie potrzebujesz wspomagaczy a sporej porcji mięsa, jaj czy produktów mlecznych! Niech mi ktoś powie, że naturalne dopalacze nie istnieją!

  1. Witaminy z grupy B

Udowodniono, że niski poziom witamin B1, B2, B6, B12 i kwasy foliowego  może być przyczyną rozwoju depresji oraz irytacji życiowej. Dodatkowo wcześniej wspominaliśmy, że niedobór witamin B6 i B12 zaburza proces powstawania serotoniny i dopaminy, czyli naszych inicjatorów szczęścia.

Gdzie znajdziesz te witaminy?

Witaminy Źródło
Witamina B1Drożdże, zboża , warzywa ziemniaki
Witamina B3Drożdże, nasiona słonecznika, zboża, rośliny  strączkowe, ryby, wątróbka
Witamina B5Jaja, otręby, drożdże, płatki owsiane, zboża
Witamina B6Chude mięso, drożdże, banany, warzywa strączkowe
Witamina B12Mięso, wątróbka, owoce morza, jaja, sery
Kwas foliowySałata, warzywa kapustne, natka pietruszki, groch, fasola, soja, chleb razowy
  1. Chcesz być radosny to postaw na składniki mineralne!

Niedobór żelaza w diecie powoduje niedotlenienie tkanek, a co za tym idzie obniżenie zdolności do wysiłku fizycznego i psychicznego. Gdzie znajdziesz ten składnik?

Produkty roślinne:

  • Kasza jaglana
  • Kasza gryczana
  • Chleb żytni razowy
  • Zarodki pszenne

Produkty zwierzęce:

  • Wątróbka
  • Mięso czerwone (cielęcina, wołowina, wieprzowina)
  • Ryby
  • Drób
  • Żółtka jaj

Pamiętajmy również o magnezie, którego zawartość w naszym organizmie maleje wraz z towarzyszącym nam stresem. Dlaczego tak jest? Podczas stresu wydzielana jest adrenalina, noradrenalina czy kortyzol, a im więcej adrenaliny w naszym organizmie tym większe straty magnezu, Jeśli w życiu codziennym towarzyszy Ci ciągły stres zwróć uwagę na spożycie produktów bogatych w magnez! Postaw na kakao, nasiona słonecznika, migdały, kaszę gryczaną, gorzką czekoladę, migdały i wyluzuj!

  1. Zła proporcja omega-3 do omega-6

Zwiększone spożycie kwasów omega-3 wraz z dietą nie tylko przyczynia się do poprawy nastroju, ale również zmniejsza ryzyko rozwoju depresji. Także nie krępuj się i sięgaj po tłuste ryby tj. sardynki, tuńczyk, śledź, makrela halibut czy łosoś!

  1. Kawki bym się napiła!

Nie odkrywam teraz Ameryki mówiąc, że kofeina spożywa w umiarkowanych ilościach pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie. Chcesz się pobudzić? Z czystym sumieniem postaw na małą czarną!

Podsumowując:

Przede wszystkim ciesz się każdym dniem, uśmiechaj się do innych a poczujesz prawdziwe szczęście!

Postaw na zdrowe żywienie i aktywność fizyczną, a nadchodząca zima nie będzie Ci straszna 😛

 

Jestem ciekawa co Ty spożywasz żeby poprawić sobie humor??? 😛

Daj znać w komentarzu!

 

Oceń artykuł
% [Razem: 0 Śr: 0]

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nowość ! Diety Online.Sprawdź
+