Stewia –  współczesna alternatywa dla cukru?

Stewia – współczesna alternatywa dla cukru?


Stewia to roślina, która ostatnimi czasy podbija serca niejednego konsumenta. Wynika to z tego, że obecnie dużo się mówi o konieczności zastępowania cukru tradycyjnego słodzikami, które nie są tak kaloryczne jak ich odpowiednik, ale nie ustępują mu pod względem walorów smakowych. Wcześniej pisałam już o popularnym składziku, czyli ksylitolu TUTAJ, więc jeśli jeszcze nie zapoznałeś się z tym wpisem to zachęcam do przeczytania, a teraz najwyższa pora bliżej przyjrzeć się jego znajomej z branży- stewii. Gotowy? Zaczynamy! 😛 

Stewia – słodka roślina

Stewia to roślina, która pochodzi z Paragwaju i Brazylii, a obecnie uprawiana jest w wielu krajach azjatyckich. Sekretem jej słodkiego smaku są glikozydy stewiowe, które wykorzystywane są do produkcji lodów, słodyczy czy gum do żucia. To dzięki nim roślina stała się szeroko znana konsumentom. Stewia spożywana jest w nieznacznych ilościach, dlatego jej składniki odżywcze nie mają większego znaczenia w diecie człowieka, jednak warto podkreślić, że stanowi źródło znacznej ilości kwasu szczawiowego (zmniejsza przyswajanie wapnia i żelaza) oraz kwasu foliowego i witaminy C. Zerknij poniżej na tabele przedstawiającą skład chemiczny stewii. [1]

Zawartość mikroelementów

Stewia dostarcza więcej żelaza miedzi, manganu i cynku w porównaniu do zbóż, ziemniaków, buraków, a nawet liści sałaty. Jednak warto pamiętać, że proporcja między spożyciem buraków,  ziemniaków z naszą dietą, a stewii jest ogromna. Jeśli chodzi o naszą bohaterkę to najwięcej mikroelementów znajduje się w jej młodych liściach. Im bardziej przetworzony produkt tym liczba ta maleje. [2] 😎

Stewia jako idealny słodzik

Wspominałam już, że stewia zawiera glikozydy stewiowe, które odpowiedzialne są za jej słodki smak. Wiesz, że mogą być one słodsze nawet o 300-400x od tradycyjnego cukru? WOW! Deklasuje rywali w tej kategoriiJ Co więcej nie dostarcza kalorii, ponieważ nasz przewód pokarmowy nie wyraża zgody na jej wchłanianie. Bądź mu za to wdzięczny! Dzięki temu jesz słodkie przekąski, a nie tyjesz. Można powiedzieć, że jest ona idealnych rozwiązaniem dla osób, które nie potrafią odmówić sobie „czegoś słodkiego”, a chcą utrzymać smukłą sylwetkę. Dodatkowo stewia nie ulega łatwo fermentacji, dlatego ma długi okres przydatności do spożycia.

Skład glikozydów stewiowych

Najistotniejsze glikozydy stewiowe to: stewiozyd, rebaudiozyd A, rebaudiozyd C i dulkozyd (połamanie języka gwarantowane). 🙄

Stewiozyd jest 300x słodszy od sacharozy! Jest stabilny w wysokich temperaturach, nie ulega fermentacji oraz dostarcza do organizmu całe 0 kcal. Mimo licznych zalet złośliwiec odpowiada za gorzki smak stewii! Ciuś ciuś! Duży minus kolego!

Drugi pod względem zawartości glikozyd stewiowy to rebaudiozd A, który również nadaje słodkości roślinie. Nie jest taki gorzki jak stewiozyd, dlatego wykazuje najlepsze walory smakowe.  Właśnie to lubimy! Brawo on!

Bezpieczeństwo

Jak pewnie wiesz stewia od lat była stosowana na świecie, ale w Europie proces jej akceptacji jako słodzika nie przebiegał zbyt szybko. Dopiero w 2010 roku Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności EFSA ustalił ADI (4mg/kg m.c.), czyli najwyższy poziom spożycia stewii, który bezpieczny jest dla ludzkiego organizmu. Dzięki temu w 2011 Komisja Europejska zaakceptowała handel słodzikami produkowanymi na bazie stewii. Stało się! Glikozydy stewiowe są bezpieczne i na dobre zagościły na półkach sklepowych ukryte są pod symbolem E960 na etykiecie. 😉

Ratuj swoje zęby

Glikozydy stewiowe hamują wzrost bakterii Streptococcus mutans, czyli mikroorganizmu odpowiedzialnego za rozwój próchnicy zębów. Z racji działania antybakteryjnego może być wykorzystywana w leczeniu skaleczeń oraz gojeniu się ran. Oprócz działania antybakteryjnego glikozydy stewiowe przeciwdziałają drożdżycy oraz grzybom w organizmie.

Działanie prozdrowotne stewii

Wykazano, że stewia normalizuje poposiłkowy poziom glukozy we krwi oraz nie wpływa negatywnie  na indeks glikemiczny, dlatego może być bezpiecznie stosowana przez osoby chore na cukrzyce. Po drugie stewiozyd zawarty w roślinie wykazuję działanie hipotensyjne u osób z nadciśnieniem. Z tego powodu stewia może stanowić jeden z elementów kuracji osoby chorej.  Warto również wspomnieć, że stewia stanowi źródło przeciwutleniaczy, które zmniejszają ryzyko stresu oksydacyjnego w organizmie, a co za tym idzie zapobiegają nowotworom, starzeniu się organizmu czy miażdżycy.

Tyle zarzutów o nic

Jednym z zarzutów stawianych stewii jest to, że ma ona charakterystyczny smak przez co zmienia aromat potraw z niej przygotowywanych. Nie każdemu ten smak pasuje, dlatego często zamiast stewii wybieramy inne słodziki tj. ksylitol, które są obojętne smakowo.  Nie każdemu się jednak podobać trzeba prawda? 😮

Co zapamiętać?

Stewia to bezpieczny słodzik, który polecany jest diabetykom i osobom z nadciśnieniem tętniczym.

Jeśli jeszcze nie przeczytałeś pozostałych moich wpisów to najwyższa pora to nadrobić! Nie marnuj czasu- zasiądź do lektury 😉

Gdzie szukać więcej?

1.Bugaj i wsp. „ Charakterystyka i prozdrowotne właściwości Stevia Rebaudiana Bertoni”, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2013, 3(88), 27-38

1.Gęsiński i wsp. „Stewia (Stevia rebaudiana Bertoni) jako źródło wybranych mikroelemnetów”, Inż., Ap. Chem., 2013, 52, 2, 72-74

Oceń artykuł
% [Razem: 0 Śr: 0]

Podobne wpisy

Zdrowy cukier czy to możliwe? Kto z Was nie lubi smaku słodyczy na języku niech pierwszy rzuci kamieniem! Nikt, nic? 😛 Pewnie, że nie, bo ciężko byłoby nam znaleźć taką osobę. Cz...
Ksylitol – warto stosować? O słodzikach oraz ich bezpieczeństwie dyskutują dzisiaj wszyscy. Często pacjenci pytają czy mogą stosować słodzik jako zamiennik tradycyjnego cukru? S...

Dodaj komentarz

Staramy się redukować spam. Zobacz jak przetwarzane są Twoje dane.

Nowość ! Diety Online.Sprawdź
+