Zielona herbata a odchudzanie

Zielona herbata a odchudzanie


Od jakiegoś czasu pacjenci często pytają mnie o rolę jaką odgrywa zielona herbata w procesie odchudzania. Zastanawiają się czy rzeczywiście wspomaga ona w znaczącym stopniu spadek masy ciała, a jeśli tak to w jakich ilościach należy ją pić, aby zobaczyć efekty? Czy oprócz odchudzania ma pozytywny wpływ na Nasze zdrowie? Postaram się dzisiaj odpowiedzieć na te pytania i rozwiać Wasze wszystkie wątpliwości. 😛 

Skład zielonej herbaty

Prozdrowotna siła zielonej herbaty wynika z dużej zawartości katechin, a szczególnie jej głównej substancji czynnej – galusanu epigalokatechiny (EGCG). To właśnie dzięki nim zielona herbata wykazuję korzystne właściwości na nasze zdrowie. Na zdjęciu przedstawione są główne substancje występujące w zielonej herbacie.

 

Zielona herbata a odchudzanie

Istnieje kilka badań, które w jednoznaczny sposób przedstawiają pozytywny wpływ picia zielonej herbaty na spadek masy ciała.

  1. Zacznijmy od badania przeprowadzonego na Tajwanie, gdzie u osób pijących regularnie zieloną herbatę zaobserwowano spadek zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie oraz poprawę obwodów ciała. [1] Co ważne kolejne badania potwierdzały prawdziwość tej obserwacji.
  1. Dalej zaobserwowano, że suplementacja ekstraktem z zielonej herbaty wpływała na spadek masy ciała, tkanki tłuszczowej i poprawę obwodów ciała. [2]
  1. Lepsze efekty działania katechin z zielonej herbaty zauważano u osób spożywających mniejsze ilości kofeiny. [3]
  1. Kolejne badanie opublikowane w Journal of the International Society of Sports Nutrition sugeruje, że przyjmowanie suplementacji z ekstraktem herbacianym ma pozytywny wpływ na spadek zawartości tkanki tłuszczowej wśród osób aktywnych w porównaniu z taką samą grupą nie przyjmującą substancji aktywnej.

Widzimy więc, że coraz więcej uwagi poświęca się znaczeniu zielonej herbaty w procesie redukcji masy ciała. Przytoczone badania potwierdzają, że zielona herbata wpływa na redukcje tkanki tłuszczowej, obwodów oraz masy ciała.

Uważa się, że należy wypijać 6-7 filiżanek zielonej herbaty dziennie, aby zaobserwować u siebie jej korzystne działanie.

Należy jednak podkreślić, że najistotniejsza w procesie odchudzania jest prawidłowo dobrana dieta bez której nawet zielona herbata nam nie pomoże 😎

Także ustalmy plan działania:

DIETA + AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA + ZIELONA HERBATA = SUKCES

Pamiętajmy o innych zdrowotnych korzyściach płynących z zielonej herbaty.

Zielona herbata a nowotwory

Polifenole, które występują w zielonej herbacie mają silne działanie przeciwutleniające, dzięki czemu zmniejszają ryzyko oksydacyjnego uszkodzenia DNA, lipidów lub białek, które może prowadzić do rozwoju różnych nowotworów. Wykazano, że zielona herbata może zmniejszać ryzyko nowotworu przełyku, odbytnicy, okrężnicy, żołądka i trzustki. 🙂

Zielona herbata a bakterie

W zielonej herbacie znajdują się także związki wykazujące działanie bakteriobójcze i bakteriostatyczne. Wyciągi z liści japońskiej zielonej herbaty hamowały wzrost różnych bakterii powodujących biegunki tj. Staphylococcus aureus, S. epidermidis, Vibrio cholerae, V. mimicus, Campylobacter jejuni, Plesiomonas shigelloides.

Zielona herbata a lipidogram

Regularne picie 2 filiżanek zielonej herbaty dziennie obniża poziom cholesterolu całkowitego i jego frakcji LDL. Zmniejsza to ryzyko zgonów z powodów sercowo – naczyniowych o 22-33%. Dużo prawda? Inne badania sugerują, że dopiero wypijanie 7 filiżanek herbaty dziennie daje takie efekty. Nie ma wątpliwości, że zagadnienia te wymagają dalszych badań.

Wiemy już, że pojawiają się badania, które wykazują korzystny wpływ picia zielonej herbaty nie tylko na proces odchudzania, ale ogólny stan zdrowia. Nie ma wątpliwości, że zagadnienia te wymagają dalszych obserwacji, ale pewne jest to, że picie zielonej herbaty jest korzystne dla naszego zdrowia.  😉

No to co? Wypijesz ze mną filiżankę zielonej herbaty?  😛  😎

Gdzie szukać?

  1. Wu CH1., “Relationship among habitual tea consumption, percent body fat, and body fat distribution.”, Obes Res. 2003 Sep;11(9):1088-95.
  2. Tsuchida, “Reduction of body fat in humans by long term ingestion of catechins.”, Progress in Medicine. No. 9, Vol. 22, Sept 2002.
  3. Westerterp-Plantenga MS., “The effects of green tea on weight loss and weight maintenance: a meta-analysis.”, Int J Obes (Lond). 2009 Sep;33(9):956-61
Oceń artykuł
% [Razem: 0 Śr: 0]

Related Post


2
Dodaj komentarz

1 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

Staramy się redukować spam. Zobacz jak przetwarzane są Twoje dane.

najnowszy najstarszy oceniany
Marlena

Zielona herbata ma sporo dobrych właściwości – tak jak tutaj podkreślasz zawiera sporo Tanin. Sporo mniej zawiera biała herbata. Ale cały artykuł bardzo fajnie napisany.

Marlena
Dietetyk łódź

Nowość ! Diety Online.Sprawdź
+